Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Berichtdoor A.M. 07/2010 op 14 jul 2010, 11:26

Aan alle adoptiekinderen, adoptieouders en kandidaat-adoptieouders die hun stem willen laten horen!

Heel wat mensen willen een adoptiekindje een veilige en liefdevolle thuisomgeving bieden. Maar een adoptie loopt niet altijd over een leien dakje. Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen wil daarom een nieuw adoptiedecreet tegen begin 2012. De Gezinsbond wil daarbij een gesprekspartner zijn. Wij vertrekken daarbij het liefst van de ervaringen van de betrokkenen zelf: adoptiekinderen, adoptieouders, kandidaat-adoptieouders, en adoptiegrootouders.

Ben jij zo’n ervaringsdeskundige, en heb je een idee over wat beter kan in de adoptieregeling? Dan kan je:

- reageren op deze oproep binnen dit forum (zappy baby)

- surfen naar http://gezinsforum.gezinsbond.be (klik op de rubriek ‘adoptie’).
Op dit forum kun je ook (na registratie) algemeen jouw opmerkingen over de adoptie(procedure) kwijt of kun je reageren op een aantal thema’s en vragen:

* Zijn er teveel kandidaat-adoptieouders of te weinig adopteerbare kinderen? Welke maatregelen zijn er volgens jou nodig om de vraag en het aanbod beter op elkaar af te stemmen?

* Wat vind je van de nazorg? Moet een adoptiegezin een ‘speciale’ ondersteuning krijgen of moet het ‘gewone’ circuit van opvoedingsondersteuning meer aandacht hebben voor adoptiegezinnen?

- Voor wie graag structureel meedenkt over onze aanbevelingen inzake adoptie, geef ons een seintje:
studiedienst@gezinsbond.be
A.M. 07/2010

Re: Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Berichtdoor Ann3 op 30 jul 2010, 09:43

Ik ben zelf geen adoptant of geadopteerde of iets dergelijks, wel professioneel een schakeltje in de adoptieprocedure. En ik wil toch even mijn hart luchten rond de adoptie zoals die zich stelt bij lesbische koppels na KID. Die mag, naar mijn bescheiden mening, een hééééél pak vereenvoudigd worden.
Wij zien hééééél soms dat er bij adopties 'gebruik' gemaakt wordt van het systeem om de vreemdelingenwetgeving te omzeilen, dus dat er een in eerste instantie beperkt onderzoek plaatsvindt, oké.
Maar met name bij lesbische koppels en KID onbekende donor stoor ik me al jaren aan het 'onderzoek' dat vanuit onze diensten moet plaatsvinden. Het gaat steeds om koppels die al dan niet gehuwd zijn en steeds langer dan 3 jaar effectief samenwonen, die samen héél bewust kiezen voor een kind en om die kinderwens te vervullen al een lange weg samen hebben afgelegd.
Wij moeten dan vaststellen of de adoptie voldoet aan wettelijke voorwaarden en in het voordeel is van het kind. Als ik cru mag zijn ('t is toch min of meer anoniem :-)..) vind ik dat onzin.
De adoptiekindjes in kwestie staan in praktijk, bij wijze van spreken, van bij de conceptie even goed onder de zorg en verantwoordelijkheid van de mee-mama. Ik vind het zelf dan ook vervelend om mensen 'lastig te vallen' met de vraag of de adoptie door de mee-mama in het voordeel is van het kind. Bijna alsof je aan een papa die z'n kind erkend vraagt of dat wel in diens voordeel is.
Ik ben misschien wat té open-minded, maar ik werk toch al wel wat jaartjes rond adopties en heb nog nooit anders dan een positief advies hoeven te geven.
Ik vind dat als er aan een aantal voorwaarden is voldaan (getrouwd, effectief samenwonend gedurende een bepaalde tijd,....) dat een systeem 'erkenning' meer van toepassing kan zijn, dan wel een adoptieprocedure. Of dat toch op z'n minst het maatschappelijk (en eventueel politioneel)onderzoek mag komen te vervallen.
Soit, 't is misschien een beetje controversieel, en een persoonlijke mening.
Voor wat het waard is,

Ann
Ann3

Re: Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Berichtdoor Jonge adoptie-vader op 30 jul 2010, 16:14

Beste Ann,

Jij hebt het duidelijk over stiefouder-adoptie, terwijl het debat dat Vandeurzen opstart, gaat over adoptie (binnen- en buitenlandse) van niet-gekende kinderen (kinderen die dus geen biologische band hebben met één van de ouders).
Jonge adoptie-vader

Keer terug naar Adoptie