steinerschool

steinerschool

Berichtdoor Gast op 08 nov 2007, 21:00

Graag jullie ervaringen en bedenkingen hierover?
Gast

RE: steinerschool

Berichtdoor Gast op 09 nov 2007, 09:47

Mijn stiefzoontje zit op de Steinerschool, nu in het 1e leerjaar al vanaf kleuterklas.
Mijn bedenkingen/ergernissen:
- het "christelijk geïnspireerde" met bijbehorende jaarfeesten (Sint-Maarten, Sint-Michael, Sint-Jan,...) waarbij van de ouders verwacht wordt dat ze erbij zijn, ook al is het in de namiddag.
- Geen opvang voor de schooluren, zelfs geen speeltijd, kinderen moeten op tijd komen en direct naar de klas en daar wachten tot iedereen er is.
- 6 jaar lang (of ten minste 3 jaar lang) dezelfde leerkracht in de lagere school.
- de eis dat je kind "kunstzinnig" aangelegd moet zijn, dat je als ouders je kind daarin moet stimuleren. Met bijbehorende handwerkjes al van in de kleuterklas (ik haatte vroeger zelf handwerk op school): breien, haken, weven, naaien, ...
- elke maand een fors bedrag betalen (75 euro of meer) + dan moet je als ouders nog zelf komen klussen en de klassen poetsen.
- ouderavonden: alle problemen worden in de groep besproken, dus alle ouders weten wat er met jouw kind aan de hand is.
- compleet andere leerplannen dan in het reguliere onderwijs, zodat het bijna onmogelijk wordt je kind te laten overstappen als het Steineronderwijs voor jou niet voldoet. BV: in het 1e leerjaar leren ze enkel schrijven in blokletters, nog niet in het lopende schrift.
- het belerende, het opgestoken vingertje, geen computers behalve in het 6e leerjaar (1 of 2 computers), het overdreven alternatieve/geitenwollensokken (kruidenthee met zelfgemaakte koekjes op ouderavonden), ...
Te veel om op te noemen!
En vooral: dat de school een kind laat inschrijven door de moeder, ook al is de vader van het kind er 100% tegen!!!

Er zijn natuurlijk ook positieve dingen aan, zoals de ligging in het groen en de mooie gebouwen. (Maar daar betaal je dan ook voor).
Gast

Berichtdoor Gast op 10 nov 2007, 10:24

Uit je hier vooral niet je ergernissen van de keuzes van je ex? Misschien kan je daar beter een ander topic over openen...hier zijn we niet veel mee!
Gast

Berichtdoor Gast op 10 nov 2007, 10:32

Neen, dit zijn mijn bedenkingen zoals gevraagd door de opstartster. Ze vroeg toch niet alleen om positieve ervaringen? En het is niet mijn ex, maar de ex van mijn vriend. Het zijn toch concrete voorbeelden die ik aanhaal? Hoe kan je dan zeggen dat je er niets mee bent...
Gast

Berichtdoor Gast op 10 nov 2007, 20:34

Ik heb er gezeten en heb het als positief ervaren...Aan elke school heb je negatieve kanten. Was er een in de buurt dan stuurde ik mijn kinderen er ook naartoe!
Gast

Berichtdoor Gast op 11 nov 2007, 13:17

is voor dommeriken die niet naar bijzonder onderwijs willen ;)
Gast

Berichtdoor juf bo op 11 nov 2007, 14:15

Ik vind het van bijzonder weinig respect getuigen, om kinderen uit het bijzonder onderwijs als 'dommeriken' te omschrijven.
Wist je dat slechts 2 van de 8 types echt bedoeld zijn, voor 'minderbegaafde' kinderen?
juf bo

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 08:58

voor die categorie is nu net de steinerschool bedoeld ;)
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 09:17

Voor arrogante mensen zoals jij, bestaan er ongetwijfeld ook speciale scholen.
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 11:57

natuurlijk, de chiquere colleges en universiteiten ;) :hihi
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 13:30

:hoho
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 14:29

Wat de persoon van 9 november om 09u 47 schreef is wel heel erg subjectief gekleurd.

ER zijn heel wat positieve en heel wat minder positieve kanten aan de steinerschool. Erg veel om op te noemen.

En niet alles wat gezegd wordt klopt!

Niet alle steinerscholen liggen bijvoorbeeld midden in het groen en hebben mooie gebouwen...
In de steinerscholen dit ik ken was er wel voor en nabewaking (maar geen naschoolse opvang dat klopt)
Dar van die leerplannen dat klopt ook niet helemaal denk ik. Leerplannen zijn er voor alle scholen. Maar sommige dingen kunnen heel individueel aangepast worden.
3 of 6 jaar lang dezelfde leerkracht kan ook heel positief zijn, als je en leerkracht hebt waar het niet mee klikt is het natuurlijk het tegenovergestelde.
Wat is er mis met geitenwollen sokken?

Voor diegene die naar info vroeg. Ga eens kijken naar een open deurdag, of ander feest op de school waar je interesse voor hebt. Doe een babbeltje met de leerkrachten en eventueel ouders, je zal een veel duidelijker beeld hebben dan hier op zappy.
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 18:09

Ik heb 'persoonlijk' toch ook geen goede ervaringen met steinerscholen.

Mijn biede tantes zijn geitewollensokken mensen, zonder bijbedoelingen, ze sluitenperfect aan bij de steiner visie en leven zelf zo, kruidenthee, alleen maar houten speelgoed, ...

Hun kinderen konden absoluut niet mee in het reguliere onderwijs, vroeger en vroeger schakelden ze over van steiner naar regulier. En uiteindelijk hebben bieden jongste kinderen gewoon regulier onderwijs gedaan. (ene tante 6 kinderen de andere 5)

En ja, het kindje van vrienden kon niet goed mee in het reguliere onderwijs, niet zwak genoeg voor bijzonder onderwijs (waar geen dommerikken zitten!!) maar kon wel super mee in steiner, hoefde niet de dubbelen, terwijl dat voor regulier onderwijs wel moest. Tot hij naar het middelbaar ging. Regulier ging het niet steiner wel, hoger onderwijs zelfde liedje. Zit nu van de regen in de drop of hoe zeg je dat, zonder diploma van de ene sukkejob in de andere ...

Maar er zat bij mij in de hogeschool ook iemand van steiner en die heeft het wel gehaald.
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 19:15

Ivm naschoolse opvang...in onze steinerschool is die iedere dag tot 18u...Geen idee hoe dat in andere scholen is.

groetjes
Gast

Berichtdoor Gast op 12 nov 2007, 20:36

bij ons thuis allemaal steinerschool gedaan.
2 naar universiteit (zonder probleem afgestudeerd)
2 hogeschool (lange type, ook zonder probleem)
zou het zeker opnieuw doen
(en voor wie niet kan volgen op een gewone school, is het geen oplossing, niettegenstaande alle misverstanden!!! De eerste jaren gaan meestal doordat kunstvakken er erg zwaar doorwegen maar als je niet slim genoeg bent, moet je geen ASO proberen. De leerkrachten zullen je er wel veel beter proberen helpen dan op de meeste andere scholen waardoor je het misschien iets langer kan volhouden...)
Gast

Berichtdoor Gast op 15 nov 2007, 15:16

Geef les in de hogeschool, nog nooit iemand van de Steinerschool doorgeraakt, maar ligt misschien aan de richting (onderwijs, Frans en wiskunde als struikelblok)
Misschien wel goede slaagkansen in meer kunstzinnige richtingen?
Gast

Berichtdoor Gast op 16 nov 2007, 11:50

Ik was net van plan om vanavond naar een infoavond van een Steinerschool te gaan, maar ik heb nu toch wel mijn bedenkingen.
Misschien toch wel jammer, maar wij zijn totaal niet religieus en ik denk dat dat wel een stuikelblok zou zijn.

Gast

Berichtdoor antwoord op 9/11 op 17 nov 2007, 14:54

alle tegenargumenten vind ik net pluspunten

jaarfeesten : sinds onze kinderen naar de steinerschool gaan, ben ik meer gaan genieten van de seizoen en gaan merken hoe de natuur verandert.

Niets christelijks aan de hand, meer dan de helft vd kinderen is zelfs niet gedoopt.

Fantastisch om als ouders zo veel mee te kunnen beleven met je kinderen op school, daar neem ik graag vrij voor op het werk.

Bij ons op school opvang tot 18.00 vooropvang vanaf 7.45.

fantastisch om niet elk jaar opnieuw te moeten uitleggen hoe je kind in elkaar zit. Lkr KENT het kind. Kan het niet zomaar negeren onder het mom van volgend jaar ben ik ervan af.

Niets te eis van kunstzinnigheid, integendeel. Er wordt voor gezorgd dat elk kind in staat is om mooie dingen te maken.

Als je betaalt, heb je ook een hand in de besluitvorming !!

Poetsen kan in veel scholen al uitbesteed worden.

Fijn om aan de ouders te kunnen uitleggen hoe je kind is. Heb zelf nog niet iets moeten vertellen, maar ben wel blij dat ik op zo'n avonden hoor waarom die ene jongen zo'n ettertje is en waarom dat meisje zo dikwijls staat te wenen. Kan ik thuis aan onze kinderen dingen proberen uitleggen, geduld vragen en tips geven om met die kinderen om te gaan. Als je niets weet, moet je verder gaan op de praat van de kinderen.....

Je kan wel overschakelen als je een 'gewoon gezond' kind hebt. Het zal wat aanpassing vragen, maar dat is andersom ook zo. Het gebeurt zo dikwijls !!!

opgestoken vingertje. Geen idee hoe belerend ze zijn in het reguliere onderwijs... naar wat ik hoor van vrienden....

Wat is er in eigenlijk tegen thee met koekjes. Zijn echt niet altijd zelfgemaakt en wat dan nog.

Zou fijn zijn moest de frustratie ivm de ex van je man op een andere manier verwerkt kunnen worden. (mag stilaan wat zachter worden, was in een vorig topic over steiner een tijdje geleden ook zeer scherp) Allicht komen ze niet overeen, anders waren ze nog bij elkaar geweest, zeker. Wie wint ? Als het over de kinderen gaat heel dikwijls de mama, vrees ik.

antwoord op 9/11

Berichtdoor Gast op 17 nov 2007, 15:26

Ik dacht dat het VERPLICHT was dat beide ouders tekenen bij de inschrijving van een kind.
Gast

Berichtdoor Gast op 17 nov 2007, 19:34

Dat van die juf daar hebben wij dan weer heel erg negatieve ervaringen mee. De juf van onze dochter dacht dat ze gewoon dom was. Tot ze in het 6e leerjaar een interim kreeg voor 3 maanden. Deze persoon merkte direct op dar er 'iets' aan de hand was, zij heeft direct 'ingegrepen' en er is geconstateerd dat onze meid dispraxie, discalculie en dyslexie heeft.

Mocht ze van juf veranderd zijn had deze juf waarschijnlijk met nieuwe ogen naar mijn dochter gekeken en had ze ze niet 'nog altijd niets geleerd' bekeken.

Enfin.
Ik vind het een heel mooi principe dat steiner onderwijs, heel 'dichtbij' maar eigenlijk ben ik toch niet zo te spreken van het niveau. Mijn kinderen hadden enorm veel moeite om bij te benen in ht middelbaar, ze hebben serieus moeten knokken om dan nadien gewoon mee te kunnen. Hoger wel tot nu toe allemaal afgemaakt.
Gast

Berichtdoor Gast op 18 nov 2007, 14:29

maar eigenlijk ben ik toch niet zo te spreken van het niveau. Mijn kinderen hadden enorm veel moeite om bij te benen in ht middelbaar, ze hebben serieus moeten knokken om dan nadien gewoon mee te kunnen

>> Eind vorig schooljaar stond er in de Standaard een artikel over ouders de een proces zouden inspannen tegen de Steinerschool (Wijgmaal), samen met andere ouders. Hun kinderen hadden 5 jaar op de lagere school van de Steinerschool gezeten, waren dan veranderd van school en bleken een achterstand van 2 jaar te hebben, terwijl iq testen uitwezen dat ze geen mentale achterstand hadden, integendeel. Eureka (een school voor goed- tot hoogbegaafde kinderen met leerproblemen), was gevraagd om de oudste in snel tempo klaar te maken voor het gewone secundair, zodat zij/hij niet verplicht zou zijn om het jaar over te doen.

Ik weet niet hoe dit uiteindelijk afgelopen is.
Gast

Berichtdoor voor hierboven op 18 nov 2007, 15:45

niet enkel Steinerscholen hebben dit probleem
vele methodescholen hebbe ndat probleem
spijtig dat niet ierdeen die moed heeft om klacht in te dienen
als enige ouder geraak je nergens, in groep sta je sterk.
spreek uit ondervinding
voor hierboven

Berichtdoor Karma Police op 22 nov 2007, 19:06

Als je van plan bent je kind naar een Steinerschool te sturen raad ik je aan om even te googelen op Steiner+racisme.
Alsook je even te verdiepen in de standpunten en esoterische uitlatingen van deze man. Dat zijn de fundamenten van de scholen.
En denk eraan dat in een Steinerschool Rudolf Steiner, nog altijd vereerd wordt. Zijn woord is nog altijd wet, hoewel hij al jaren dood is.
Karma Police

Berichtdoor Gast op 22 nov 2007, 20:39

net even gedaan wat hierboven aangeraden werd
mmmm niet schoon hé
Gast

Berichtdoor Gast op 22 nov 2007, 22:33

@ Karma Police
Je weet precies meer over Steiner dan ik terwijl het mijn God zou moeten zijn...Ik heb nochtans 10 jaar op die school gezeten en zou er toch al wat van moeten opgestoken hebben indien die man zo vereerd wordt! Grote kul dus...

Een steineriaan
Gast

Volgende

Keer terug naar Onderwijs