door Gast op 09 nov 2007, 09:47
Mijn stiefzoontje zit op de Steinerschool, nu in het 1e leerjaar al vanaf kleuterklas.
Mijn bedenkingen/ergernissen:
- het "christelijk geïnspireerde" met bijbehorende jaarfeesten (Sint-Maarten, Sint-Michael, Sint-Jan,...) waarbij van de ouders verwacht wordt dat ze erbij zijn, ook al is het in de namiddag.
- Geen opvang voor de schooluren, zelfs geen speeltijd, kinderen moeten op tijd komen en direct naar de klas en daar wachten tot iedereen er is.
- 6 jaar lang (of ten minste 3 jaar lang) dezelfde leerkracht in de lagere school.
- de eis dat je kind "kunstzinnig" aangelegd moet zijn, dat je als ouders je kind daarin moet stimuleren. Met bijbehorende handwerkjes al van in de kleuterklas (ik haatte vroeger zelf handwerk op school): breien, haken, weven, naaien, ...
- elke maand een fors bedrag betalen (75 euro of meer) + dan moet je als ouders nog zelf komen klussen en de klassen poetsen.
- ouderavonden: alle problemen worden in de groep besproken, dus alle ouders weten wat er met jouw kind aan de hand is.
- compleet andere leerplannen dan in het reguliere onderwijs, zodat het bijna onmogelijk wordt je kind te laten overstappen als het Steineronderwijs voor jou niet voldoet. BV: in het 1e leerjaar leren ze enkel schrijven in blokletters, nog niet in het lopende schrift.
- het belerende, het opgestoken vingertje, geen computers behalve in het 6e leerjaar (1 of 2 computers), het overdreven alternatieve/geitenwollensokken (kruidenthee met zelfgemaakte koekjes op ouderavonden), ...
Te veel om op te noemen!
En vooral: dat de school een kind laat inschrijven door de moeder, ook al is de vader van het kind er 100% tegen!!!
Er zijn natuurlijk ook positieve dingen aan, zoals de ligging in het groen en de mooie gebouwen. (Maar daar betaal je dan ook voor).